آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت ( ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد گفتگو با چهره‌پرداز فیلم سینمایی «پرویزخان» به بهانه آغاز اکران آنلاین | داوران فجر کار را نادیده گرفتند تونی لیانگ رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو شد معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقد فیلم «مرد بازنده» | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده

  • کد خبر: ۹۸۶۴۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
نقد فیلم «مرد بازنده» | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
«مرد بازنده» نسبت خاصی با سریال پرمخاطب «زخم کاری» ندارد، به‌جز فضای بارانی با طراحی لباس تیره و همچنین پرداختن به قصه‌ای در حاشیه آقازاده‌ها و گروهی از فعالان اقتصادی که روابطی مافیایی را شکل می‌دهند.

عنبرسوز | شهرآرانیوز - از همان نخستین لحظات شروع فروش بلیت آثار جشنواره فیلم فجر، هجوم مخاطبان به سمت بلیت‌های فیلم سینمایی «مرد بازنده» حاکی از آن بود که اثر تازه محمدحسین مهدویان مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت. این فیلم اما، در عین حال که قابلیت‌های مهمی در ساختار و محتوا دارد، نمی‌تواند پاسخ درخوری به اعتماد دوستداران سینما و هواداران آثار محمدحسین مهدویان بدهد.

«مرد بازنده» نسبت خاصی با سریال پرمخاطب «زخم کاری» ندارد، به‌جز فضای بارانی با طراحی لباس تیره و همچنین پرداختن به قصه‌ای در حاشیه آقازاده‌ها و گروهی از فعالان اقتصادی که روابطی مافیایی را شکل می‌دهند. این فیلم یک درام جنایی و معمایی است که با یک قتل آغاز می‌شود و تا پایان نیز درگیر همان موضوع می‌ماند. هرچند که در زیرمتن به موضوعات اجتماعی و سیاسی هم سرک می‌کشد.

محمدحسین مهدویان، در این فیلم نیز بار دیگر سبک فکری و علایق شخصی خودش را لو می‌دهد و مخاطب به سادگی می‌تواند هنگام تماشای «مرد بازنده» بفهمد که با فیلم‌سازی سیاسی و اجتماعی سر و کار دارد. خالق «مرد بازنده» در برش‌هایی از این فیلم (به‌خصوص در نیمه دوم)، شخصیت احمد را در برابر یک مجموعه فاسد قرار می‌دهد و بدین ترتیب به مسائل آشنای سینمای خودش پل می‌زند. چیزی شبیه به واکنش شخصی و خودسر موسی در «لاتاری».

با این حال، مشخص نیست چرا فیلم‌سازی که دغدغه‌هایش کاملا روشن است، تا این حد اصرار به عوض کردن ژانر دارد. مهدویان پس از فیلم موفق «ماجرای نیمروز: رد خون» به ژانر محبوب خودش بازنگشته و در این مدت یک تراژدی (درخت گردو)، یک فیلم کمدی (شیشلیک) و یک سریال نمایش خانگی با رگه‌هایی از ملودرام (زخم کاری) ساخته است. او حالا هم به گونه جنایی روی آورده و مثل سه اثر قبلی سعی می‌کند دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی خود را در این گونه سینمایی جست‌وجو کند. به نظر می‌رسد که جسارت تحسین‌برانگیز مهدویان به مرور زمان از کنترل خارج می‌شود و این موضوع می‌تواند سینمای او را با تهدید جدی روبه‌رو کند.

در میان بازیگران فیلم «مرد بازنده»، جواد عزتی همچنان جذاب و چشمگیر ظاهر شده است. او تقریبا در همه سکانس‌های این اثر حضور دارد و چالش مهم نقشی مسن‌تر از خودش را به‌خوبی پشت سر گذاشته است. اما مابقی بازیگران این اثر در سطح متوسطی به ایفای نقش پرداخته و اغلب اجرا‌هایی دارند که از خاطر دوستداران سینما محو خواهد شد.
در مجموع، شاید بیراه نباشد اگر کیفیت متوسط «مرد بازنده» را به پرکاری شدید مهدویان در سال‌های اخیر ربط بدهیم. چه بسا که این فیلم‌ساز جوان نیاز به فرصتی برای مرور کارنامه خود و بازنگری در مسیرش داشته باشد.

 
معرفی فیلم «دسته دختران» منیر قیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->